Keh. psykan kurssilta jäi kaksi luentoa väliin. Luulen että tässä on luennon 4 anti:
Ovatko kategoriat universaaleja?
- Langer: on.
- aivojen kehitys tärkeä tekijä -> tunne interaktiot luo pohjaa myös, ja ne riippuu kokemuksista -> muistikuvat, mielikuvat
Muisti
Infantiiliamnesia = ennen ikää 2 tapahtuneita asioita ei voi muistaa, ja ennen ikää 5 muistetaan vain merkittävimmät tapahtumat -> aikuiset sepittävät paljon lapsuuden muistoja -> seksuaalisen hyväksikäytön muistot?: sepitettä/fantasiaa/totta/analyytikon tekemiä?
Hyvin aikaiset muistot
- Aineksia: hyvin reaalielämään nähden
- muistajalla korkea motivaatio
- erikoiset muistin avut: muistelua, lavastukset, hypnoosi...
- elämys/kokemus, joka sisältää jonkun aspektin jostain muistettavasta asiasta laukaisee koko muiston.
-> tarinoiden kertominen suullisesti: "historian kirjoitusta"
- Lisää ikää, lisää muistia: viivästynyt jäjittely, enemmän yksityiskohtia, monimutkaisempia jakoja näytteistetään, yleistysten tekeminen
1. Implisiittinen eli piilevä muisti
Tapahtumat, objektit, kokemukset vihjeiden avulla
2. Eksplisiittinen eli tietoinen muisti
Muisti, joka on heti saatavilla
- tapahtuu muutoksia
- erilliset vai yhdessä / vuorovaikutus?
Kieli (2 vee)
- Vaikuttavin kognitiivinen saavutus
- varhaisessa kehityksessä suunnilleen samanlaiset kehitysjaksot universaalisti -> ajoitus ja syvyys vaihtelee -> miten lasta puhutellaa, milloin patistetaan lasta itse esittämään merkityksiä
Ekat äänet
- vauvapuhe = korkeaa puhetta, jota lähipiiri käyttää vauvalle, toistoa, yksinkertaista
- vokalisaatio vauvalla
- itku, vikinä, kujerrus, kirkuminen, murina, kurnutus, huutaminen, kurlaus, röyhtäys, hyräily
- babbling = tavujen toistamista
- jokellus = irrallisten tavujen toistamista
- Kuurot: vauvat "viittovat" (viittomakieli on rikas kieli, jonka pohja saadaan jo vauvana)
-> kaikki vauvat käyttävät ei-verbaalisia viestejä
- "moni-ilmeisyys" edeltää verbaalista subjektia
Ekat sanat
- ekat sanat ja lauseet: 1 vuotta (osoittaminen vahvistaa)
- Kielen räjähdys: nimeämisen laajentuminen, sanaston äkillinen kasvu, substantiivejä
- Holofraasi = yksittäinen sana, jossa tiivistettynä kokonainen ajatus / kuulijasta kiinni miten ymmärretään (=runoilijat)
Aikaiset virkkeet
- under extension: sanan moninaiset käyttötavat eivät aukea, liian suppea käyttö sanalle
- over extension: menee yli merkityksen ja käytön
Varhainen kielioppi (sanoista riippumattomat metodit)
- 2 sanan lauseita (15-24 kuukautta): "Isoveli lyö."
- kohtuullinen sanavarasto ja perussanajärjestyksen ymmärrys
- lapsi oppinut kielen tarkoituksen: ajatusten ilmaisun
Kielen oppimisen teoriat
1. Ympäristön kautta (lapsille opetetaan kieltä) ja 2. luonnon kautta (lapset "opettavat" itseään ennalta ohjelmoidusti)
1. Skinner: vahvistaminen, miten ja kuinka paljon puhutaan vauvalle, niin, niin nopeasti se oppii. Vanhempien panoksen tärkeys ja tarpeisiin vastaaminen
2. Chomsky: LAD (language acquisition device): lapsilla on ennaltaviritetty kieli; sisältää intonaatiot ja kielen rakenteen. Lapset ovat innokkaita oppimaan, geneettinen ohjelmointi, kategoriat.
3. Sosiaalisen ympäristön virikkeet pitävät yllä lapsen kielellistä kehitystä:
- sosiaali-pragmaattinen -> puhetta tarvitaan kommunikointiin
- äitien (kasvattajat) vauvakieli (motherese)
- sosiaalisesti fokusoituneita enemmän kuin itse fokusoituneita; kielen kehitys yhteisöllisesti keskittynyttä enemmin kuin yksilökeskeistä.
4. Hybriditeoria
- monia tapoja ja syitä kehittyä
- kommunikointi tärkeää ja luontaiset lähtökohdat tarjoavat monia eri mahdollisuuksia
- eri perheissä/kulttuureissa erilaiset "polut", mutta kieli on kuitenkin lopulta opittava
Vihje kasvattajille:
4 tapaa tukea kielen oppimista:
- esisanalliset vuoropuhulet
- babytalkin puhuminen
- objektien ja asioiden jatkuva nimeäminen, jotka on vauvasta kivoja
- äänien ja sanojen laajentaminen tarkoitukselliseksi keskusteluksi: "vauva osallistuu johonkin kielen avulla"
Wednesday, January 30, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment