Monday, January 28, 2008

Kehityspsykologia, luento 2 (tai vastaava)

Jos nyt joku kurssilta sattuu tätä blogia lukemaan, niin yritän jatkossa pysyä paremmin aikataulussa. Laitan nyt näitä vanhoja luentoja tänne, koska menen tenttiin lauantaina. Persoonallisuuspsykat alkaa juosta sitten sen jälkeen.

0-2: Kaksi ensimmäistä vuotta, biososiaalinen kehitys
(eli suunnilleen fyysinen/biologinen)

– Ruumiin koon kehitys
–> head-sparing = aivot kasvavat muuhun ruumiiseen nähden suhteellisesti enemmän, vaikka lapsi kärsisi aliravitsemuksesta.
–> paino ja pituus

– Uni
–> aivojen kypsminen, oppiminen, tunteet, psyykkinen sopeutuminen kouluun ja perheeseen
–> REM ja hiljainen uni

–Aivojen varhainen kehitys
–> aivot kasvaa nopeammin kuin muu ruumis
–> aivojen koko edeltää aivojen toimintoja
–> tärkein elemnetti biososiaalisessa kehityksessä
–> aivojen perusrakenne: neuronit, kuori, aksonit, dendriitit, synapsit, gliasolut
–> kuoren eri alueet tekevät eri asioita
–> neuronilla aksoni-synapsi-toisen neuronin dendriitit = neuronit kommunikoi, välittäjäaineet synapseissa
– runsaskasvuisuus ja vauhti:
–> dendriittien tiheys kasvaa 5 kertaa kahden ensimmäisen vuoden aikana = ohimenevä liikakasvuisuus -> liittyy ikään, hidastuu myöhemmin ja jos ei käytä niin ne menetetään: "Use it or lose it."
– Kokemukset tehostaa aivoja
–> aivojen rakenteet ja kasvu riippuvat lapsen kokemuksista –> käyttämättömät neuronit menee pois päältä –> aivojen alueet kehittyvät eri tahtiin -> stressireaktiot, jos tulee liikaa stressihormoneita vauvalle, niin aivot voivat "alikehittyä".

Greenoughn kaksi kokemusperäsitä aivokehitystä
1. Kokemusta odottavat aivofunktiot = vaativat basic/common kokemuksia kehittyäkseen = pakko tapahtua, ja yleensä tapahtuukin
2. Riippuvaisia kokemuksista = vaativat particular and variable kokemukset, esim. äidinkieli

Aistit ja motoriset taidot
- vauvan aivojen kehitys riippuu pitkälti aistikokemuksista ja aikaisista liikkeistä
- aistimukset - havainnot - kognitio
–> kuuleminen, aktiivista jo syntyessä,; jotkut äänet laukaisevat refleksejä; vauva voi erottaa ääniä, kieltä, rytmejä ja äidinkielen; vanhemmat vauvat erottaa äänteen ja tavujen sarjoja
–> kosketus, maistaminen, haistaminen: heti syntymästä "päällä"; vauvojen tapa laittaa asioita suuhun ja testailla esineitä kielellä, ikenillä ja huulilla, jotka ovat sensitiivisiä kosketukselle, maulle ja hajuille; aikaiset aistimukset tavoittelevat: 1. sosiaalinen vuorovaikutus 2. turvallisuuden tunne, levollisuus, oman mielihyvän haku, comfort.
- motoriset taidot: aivojen kehitys = motoriset taidot paranee; refleksit (eloonjäämiseksi) = 1. hengitys eli hapen saanti 2. itkeminen, potkiminen eli ruumiinlämpö 3. imeminen ja tarrautuminen eli ruokailu
–> karkea motoriikka: isot lihakset = ryömiminen, konttaaminen ja kävely
–> hienomotoriikka (yleensä sormet) = ottaminen, tarttuminen, pitäminen, pihtiote
–> keho = hieno ja karkea yhdessä (vaikuttavat myös kehonkuvaan)

Vaihtelut ja etniset erot
- normit, perityt ominaisuudet (ympäristö), aktiivisuustaso, fyysisen kypsymisen tahti, geneettiset tekijät (perimä), etniset erot kulttuurissa hoitaa lapsia, ympäristön ja perimän tekijät

Ehkäisevä lääketiede
– immunisaatio = suojelee lapsia lasten sairauksilta ja komplikaatioilta
– estää muita saamasta sairauksia lapsilta

SIDS (Sudden infant death syndrome) = kätkyt-kuolema
Riskitekijät?= 1. tupakointi (passiivinen), vatsallaan makuuttaminen, pehmeä vuode, rintaruokinnan rajoittaminen, etniset/kulttuurilliset erot (afrikkalaisilla enemmän, aasialaisille vähiten, USA:n kansalaisten mukaan mitattu)

0-2: Kognitiivinen kehitys
Sensomotorinen älykkyys
=aktiivinen älykkyys vauvoilla, joka perustuu "aisteilla ajatteluun" ja motoristen taitojen hyötykäyttöä.

Vaiheet 1 ja 2 (primaariset sirkulaariset reaktiot)
- Vaihe 1: refleksit; vaihe 2: sopeutumistavat eli refleksit sopeutuvat, esim. imeminen tahdon varaista ja oikean kohdan imeminen.
- Assimilaatio, sulauttaminen = uuden tiedon sulauttaminen vanhaan
- Akkomodaatio, mukauttaminen = uuden tiedon mukauttaminen, uudelleen säätö, laajennus
- Imeminen: vauvat alkavat mukatua yhden kuukauden ikäisinä
- Refleksiivinen assimilaatio = rinta palautteen antajana

Vaiheet 2 ja 4 (sekundaariset sirkulaarit reaktiot)
- Feedabck loop koskee kokemuksia ihmisistä ja objekteista
- Vaihe 3: tehdään mielenkiintoisesta näystä kestävä: toisto/tietoisuus (alkeellinen); vaihe 4: uusia mukauttamisia ja odotuksia -> tavoitehakuisuus/päämäärähakuisuus -> objektin pysyvyys (-> ennakointi)

Vaiheet 5 ja 6 (tertiaariset sir...)
- Palautesilmukka koskee aktiivista kokeilua ja tutkimista (luovuus, ideointi, ideat)
- Vaihe 5: uusia tapoja aktiivisen kokeilun kautta, "pikku tiedemies"; vaihe 6: uusia tapoja mielen toimintasarjoista = suunnitelma etukäteen ennen palautetta = imitoitua = katsotaan, kun joku tekee ja tehdään itse myöhemmin, "viivästetty jäljittely" on mallioppimisen alkeellinen muoto

- Affordances = virikkeet = ympäristö tarjoaa havaittaviksi ja vourovaikutukseen mahdollisuuksia -> miten havaitaan ja toimitaan riippuu aikaisemmista kokemuksista, kehitystasosta, sensoristen mahdollisuuksien tietoisuudesta ja tarpeista ja motivaatiosta (hetkellinen)
- Graspable = tavoitettavuus = onko joku esine oikean muotoinen, sopivan kokoinen, tekstuurinen, oikealla etäisyydellä että voi tarttua ja ottaa haltuun.
- Sudden drop = visuaalinen kuilu -> syvyyden havainnointi kokemusten perusteella
- objektipysyvyys = asiat on samanlaisia, vaikka niitä ei näe. = 3D-objektien rajat

- Liike ja ihmiset
-> dynaaminen havainnointi = liikkeen havaintomaailma
-> ihmisen kiinnostavuus
-> sensoriset ja havainnointitaidot kehittyvät

- Kategoriat ja konseptit = oman havaitsemisen jäsentämistä = pehmeä/kova, isä/äiti, pienet/suuret

1 comment:

Anonymous said...

Kiitos mielenkiintoista tietoa